søndag 16. januar 2011

Gran Canaria 2011-9

Været: 27 grader og en behagelig bris.
Aktivitet: Gåtur på stranda. Har litt problemer med vonde ben etter mye asfaltgåing så jeg konverterte til strandgåer. Tidlig ute. Nr 3 på den delen en setter fotavtrykk. En barbent jogger, to i gangfart med sko før meg (Jeg har lest Hjortefot ikke sant ..) Sola sto opp mens jeg gikk. Det ideelle tidspunktet. Svalt når du går. Solvarme til lufttørring etter bad. Kjøpte VG og ferske rundstykker på vei hjem.  Butikken åpen 7 dager i uka. Ny strandtur etter frokost. Leste ferdig Faldbakken. God  avslutning, logisk og spennende. Så paella til lunsj. Fast søndagsordning på mitt ene favorittsted at de lager stor gryte. Ellers er det minst to for å bestille paella. Og søndagsgryta er god. Hjemme resten av dagen. Har bl a sett på bussruter med tanke på å se nordvestsiden av øya. Må via Las Palmas. Omvei i km, men muligens ikke i tid. Direktebuss på motorvei går fort.

Dagens katt (litt aristokatt?) får starte bildeserien:



 Deretter kommer palmene. På mange måter det klassiske SYDEN-symbolet. Alle som vil assosieres med SYDEN (f eks engelske sørkystbyer) må skaffe seg palmer. Men på Gran Canaria er det en av de typiske vekstene som trives perfekt i det stabile klimaet. I likhet med kaktus. Klimaet er temperaturmessig ideelt for svært mange planter, men lite nedbør gjør det også krevende, så landskapet ser ganske karrig ut. Fordi somrene ikke er så veldig varme trives også frukt som epler og pærer ved siden av sitrusfrukter og vinranker. Men altså dagens Gran Canaria 1 og 2, palmer og kaktus:


Så dagens SYDEN; party, party, party. Jeg sto i kø etter noen nyankomne da jeg kjøpte rundstykker i morges: Det var handlekurven full av sprit og øl. Jeg kan ikke moralisere, for jeg sikret meg både øl, vin og brennevin i første handlerunde, jeg også. Er jo i SYDEN! Her kosær vi vårs og drekker som vi løstær! Men jeg vil tro det kan bli et problem for folk som bor sånn lenge. Men tilbudet er der i alle fall. Hele tida! Og det er lite som slår en lett formiddagsrus i solvarmen. Med utsikt til mer av det samme så langt fram du gidder å se! Og så hører jeg det snør hjemme. SNØ? Det når ikke inn. Jeg svarer Fruen i e-post at jeg føler med henne som må måke snø. He, he... Jeg klarer ikke i  verden å ta inn over meg følelsen av snø. Nei, det tar jeg meg en dram på. SNØ!? He, he.. hørt på maken.  Skål for det!

2 kommentarer:

  1. Hadde det bare vært snø, du - her er det "blåis" - går ikke å runde hjørnet en gang uten brodder!
    Så bare skål videre....

    SvarSlett
  2. Ja, jeg tar en "on the rocks", jeg. Og iskrem til dessert.

    SvarSlett

Når du skal velge "Kommenter som": Hvis du ikke har en blogg selv, eller vet at et annet valg er riktig, velg &b;anonym&b;. (Skriv gjerne under med navn i innleggsteksten)