tirsdag 11. januar 2011

Gran Canaria 2011-4

Været: Sol 24 grader
Aktivitet: Frokost, stranda; lese, bade, spasertur hjem med fotoapparatet klart for SYDEN-motiver, lunsj hjemme; omelett med pølse og tomat (og en øl), lese i solveggen, liten blund på sofaen, gåtur som ble lengre og mer opp og ned enn planlagt, så jeg var sliten da jeg kom hjem (pluss mer vondt fotsålene, som startet i går, og var grunnen til at jeg skulle ta det pent i dag. Jeg var på jakt etter starten på en av fjellrutene, som jeg fikk forklart av noen i fjor. Tror jeg fant den.), kveldsmat; brød og ost, kaffe og en knert brandy, sortere bilder.


Og sorteringen ga dette resultatet:

Dagens katt:





Dagens SYDEN:


Og jeg tar med dagens SYDEN nr 2:




Mens jeg gikk der på jakt etter SYDEN begynte jeg også å tenke på Gran Canaria. Jeg er vant til å reise til et sted og da er det naturlig å se etter hva stedet er for noe. Nå har jeg nettopp fortalt at Puerto Rico ikke er noe annet enn turiststedet SYDEN avdeling Puerto Rico. Så det er mer naturlig å lete etter Gran Canaria f eks i Las Palmas. Men kan det ha sneket seg inn noe Gran Canaria i Puerto Rico også? Ja, det har det. En ting har jeg allerede nevnt: De er gode til å lage fisk. Og når de serverer fisk, bruker de også i stor grad fast tilbehør: Råkostsalat, saltkokte poteter (med skall på slik at de kommer med et saltlag på det) og en rød saus som jeg ikke helt har funnet ut av ingrediensene i ennå. Men så har jeg lagt merke til en ting til: De er rå til å bygge murer! Og det lyser kvalitet av de fleste av dem. Det samme med steinsettinger rundt vann- og avløpsrør som snor seg langs fjellsidene her. Det er fryktelig bratt og krevende å bygge. Og jeg er sikker på at de i hovedsak har stolt på sine egne kunnskaper i dette arbeidet. Nå er jeg litt på tynn is, for dette er ikke noe jeg kan mye om. Men når en går og ser på store og små murer, blir en slått av at de har noen fellestrekk i hvordan steiner settes. Som ikke er helt unikt her, men med en viss Kanaristil er min påstand.

Dagens MUR 1 og 2:





Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Når du skal velge "Kommenter som": Hvis du ikke har en blogg selv, eller vet at et annet valg er riktig, velg &b;anonym&b;. (Skriv gjerne under med navn i innleggsteksten)