søndag 9. januar 2011

Gran Canaria 2011-3

Dagens vær: Sol. 25 grader (+) midt på dagen. Lett bris.
Dagens aktiviteter:
8.15-10      Morgentur og morgenbad
10-11         Frokost
11-14         Tur i byen. Tok noen bilder. Kjøpte ny badebukse (med sikker nøkkeloppbevaring), ny kaffekoker og badehåndkle. Det jeg egentlig skulle ha, var en lav, liten strandstol, som jeg kan bære til og fra leiligheten. Men det viste seg å ikke være så lett. Mange butikker med strandutstyr av diverse slag. Men ikke strandstol. Ett sted hadde de ikke igjen. På det store senteret midt i byen henviste de til butikker ved stranda. Jeg så ingen der heller, og spurte i det som så ut til å være den mest velassorterte butikken.

- Do you have a beach chair?
- No.
- Do you know where I can  get one?
- Buy or rent?
- Buy
- I don't think you will find it!
- No? Just one of these small ones. Not like they rent on the beach...
Skuldertrekning og et litt unnskyldende smil.
- Perhaps in the shopping-center on the other side of the beach...
Det var der de var utsolgt.
Så butikkene er solidariske med strandstolutleierne. Vi skal gjøre vår plikt som turister og leie stoler og parasoller og handle på strandbaren.
Men der går grensa for min turisttilpasning. Mitt første møte med denne strandeiertkulturen var i Rimini i 1983, og den provoserte min norske allemannsrettsfølelse så mye at jeg aldri har kommet over det. Selv om jeg forstår at det er min plikt som turist å legge igjen penger. Og i min interesse å gjøre det. Men plass på stranda kjøper jeg ikke! Aldri.
14-15       I døråpningen i leiligheten med VG
15-17       Lunsj på moloen: Paella (m piña colada, søndagstilbud) og hvitvin

17-           Hjemme. Lest litt, pratet med nabo, skrevet noen e-poster, sjekket nyheter og værmelding for Porsgrunn (litt mindre snø enn det så ut til da jeg reiste?) og Puerto Rico (20 grader og sol ti dager framover :-) ), sett på dagens bilder, nå blogg

Jeg har funnet ut at jeg må ha noen bildetemaer å lete etter. Etter å ha hørt diverse kattevræl/ul/hyl/pip den første natta, og fordi katter er en gjenganger på turiststeder, og fordi jeg liker katter, er KATT tema nr 1 og dagens katt er denne:

Den koste seg i solen på min vei til en av butikkene i dag. Litt skeptisk, men brydde seg ellers ikke så mye om meg.

Det andre temaet vil jeg kalle Syden. Jeg har lurt lenge på hvor Syden er. Dvs jeg vet om mange steder som er i Syden, i Italia, Spania, Hellas osv. Men jeg er veldig usikker på grensene. Tyrkia er vel med. Egypt er jeg usikker på. Nord-Afrika ellers? Marokko kanskje? Hva med Thailand? Hawaii er vel ikke med?
Jeg har reist en del i Italia og Spania, og vært på badeturiststeder, men jeg har aldri vært i "Syden". Før nå. Dette er jo originalen. Jeg er på sydentur. Basta.

En av bøkene jeg har med er Distinksjonen av Pierre Bourdieu. Han skriver litt kronglete synes jeg, men jeg har (på bakgrunn av rask lesing i dag, og ting jeg har hørt før) oppfattet at et sentralt poeng hos ham er at klassedelingen i dagens samfunn ikke bare handler om økonomisk makt (som Marx baserte sine klasseanalyser på) men også om symbolsk makt. Og den springer ut av at noen forvalter retten til å definere hva som er god smak og ikke. Denne retten er delvis knyttet til utdanning, og spesielt vi som er lærere bruker utdanning til å legitimere vår oppfatning av den gode smak. Som lærer på grunnskolenivå er jeg ikke så veldig høyt på rangstigen, men i følge Bourdieu strever jeg for å hevde meg på dette feltet, og styrker det litt svake utgangspunktet med lærerskole og ikke lektornivå, med å demonstrere kunnskap om kunst, kultur osv. (Jeg merker meg bl a at min favorittmaler, Peter Breugel, nevnes som en de med mest symbolsk makt vil like. Så får det heller være at jeg har musikksmak som arbeiderklassen!) Men de som vil lese mine bloggskriverier med Bordieu-øyne, vil finne en god del eksempler på at jeg markerer en kulturell smak   som ikke er typisk for flertallet i industrikommunen Porsgrunn.

Og beskrivelsene mine av turistindustristedet Puerto Rico og enkelte av mine medturister, faller inn i samme kategori. Det skjønner jeg. Men det er ikke så lett å være helt konkret på hva det er jeg ikke liker. Og i følge Bordieu er det mye her som bare er innforstått. Så dermed prøver jeg å ta bilder her i Puerto Rico som for meg er bilder av SYDEN. (Med en slags negativ undertone, men ikke slik at jeg nødvendigvis kan forklare i alle tilfeller hvorfor det er noe galt ... Hvis det er noe galt .. Jeg bare harsellerer litt... Skjønner?)  Uansett. Her kommer dagens SYDEN:

1 kommentar:

  1. Godt å høre at varmen hjelper på plagene dine! Sist jeg var i Spania tok jeg noen morsomme bilder. Satt påen uterestaurant og hadde fokus på et punkt ute i gate. Knipset ivei. Mange morsomme skobilder. Kun et tips dersom motivene skulle svikte deg. Ha gode dager. Gun

    SvarSlett

Når du skal velge "Kommenter som": Hvis du ikke har en blogg selv, eller vet at et annet valg er riktig, velg &b;anonym&b;. (Skriv gjerne under med navn i innleggsteksten)