søndag 16. januar 2011

Gran Canaria 2011-8

Været: Har blitt så blasert at jeg bare tar på meg badeshorts før jeg ser ut om morgenen. Det passet i dag også.
Aktivitet: Badestranda. Krim av Knut Faldbakken. Lest 3/4. God krim, men jeg holder en knapp på Fred Vargas likevel. Spist pizza på restaurant Pinocchio inne på kjøpesenteret. Høres veldig SYDEN ut, og ser veldig SYDEN ut, men pizzaen var god. Så selv om reklamen er harry, er det mye god mat her. I går kveld spiste jeg på en litt finere (her er det egentlig trykk på litt for prisene er bare ubetydelig høyere) restaurant i ett av de store appartementskompleksene. Den var stæsja opp med noen gamle ploger ol, som fikk meg til å tenke "er ikke dette litt forrige århundre, da"?. Men det var hyggelig stemning og fullt av folk, og god mat (bortsett fra grønnsakene, som var overkokte og godt kunne kommet fra en frysepose). Men kanarisk geitost (kelneren fortalte at geit var veldig typisk for kanariøyene) til forrett var knallbra, og det samme vil jeg si om kotelettene av små lam (ca en munnfull per kotelett). Så det var et ok bekjentskap.


Når en bare har selskap med seg selv på restaurant, går tankene hit og dit, og i dag ble jeg sittende og lure på hvordan det kan ha seg at for mange norske turister, er det fremste kjennetegnet på at de befinner seg i et kulturelt utviklet område, at det finnes tannpirkere på bordet? Mens de fleste andre europeere vil plassere det å grave seg i kjeften med en pinne på linje med å slurpe, rape osv ved bordet. Man vet det er god tone i enkelte fremmede kulturer, som i Japan og Kina, men ikke her i Europa, da. Tenker europeere flest. Det anses på linje med å ta av seg skotøyet og lufte tåfisen ute blant folk. Man gjør bare ikke slikt. (Læreren fra Vigevane (roman) hadde en kone, som når hun møtte ufine øvrighetspersoner, tenkte "De har tær de også". Hun hadde aldri sett en manns tær, utenom ektemannens i visse situasjoner, og dette var en måte å ufarliggjøre dem på.) Ikke rart de italienske signoraene rynker på nesa av hordene med sandalkledde nordboere. Tror det er lettere for dem å godta damepupper på stranda, enn mannetær på restaurantene!

Las Palmas unndro seg SYDEN-kategorien etter min mening, og var seg selv. Men i dag er vi tilbake til Puerto Rico og her kommer dagens SYDEN:


Jeg har prøvd et par ganger å bare klikke i vei rundt meg når jeg er på stranda, for å se om det dukker opp noen morsomme snap-shots, men det er ikke så lett å bare satse på flaks. Jeg bruker heller ikke bilder på nett av identifiserbare mennesker, så det må være noe annet enn ansiktet som skaper interessen, og det innsnevrer også utvalget, som fremdeles egentlig er 0. Men dette bildet illustrerer problemet:

Og så er det dagens katter da:

1 kommentar:

Når du skal velge "Kommenter som": Hvis du ikke har en blogg selv, eller vet at et annet valg er riktig, velg &b;anonym&b;. (Skriv gjerne under med navn i innleggsteksten)