lørdag 16. januar 2010

Puerto Rico 8

Jeg fortalte i Puerto Rico 6 om min amatørmessige tur til Las Palmas og ditto fotografering av hus. Men mislykket som det var, gav det i alle fall støtet til at jeg har begynt å se litt på bygningsstilen her i Puerto Rico, og i Puerto Mogan der jeg var i dag. Jeg kan ikke mye om arkitektur, og slett ikke den vi finner her, men jeg oppfatter den stilen, som vises (håper jeg tross alt) i bildene mine. som veldig spansk/latinamerikansk. Et par sitater peker i samme retning:


"Früher war das Stadtviertel "Barrio de la Vegueta" der Sitz des Adels von Las Palmas. Auch heute kann man hier noch viele herrschaftliche Häuser mit Einflüssen des latainamerikanischen Kolonial-Stils sehen." (Fra en tysk "Kanariblogg")

"It is an Atlantic city serving as a point of arrival and departure for cultural values between the old and new worlds".(Unesco)

De trekkene jeg har lagt merke til er
  • pusset mur som hovedmateriale
  • treverk brukes i første rekke dekorativt
  • klare farger, enten hvitt eller primærfarger (sier den fargeblinde, og ber om korrigering eventuelt)
  • mangfold av elementer i bygningskropp (fløyer, ulike høyder, tårn, integrerte balkonger osv)
  • bruk av dekorative element
  • streng geometrisk form tross mangfoldet
Og så med palmer, kaktuser, bougainvilleaer osv rundt veggene. Jeg blir betatt.




Hva så med Puerto Rico? Jeg har lurt på hvor den opprinnelige bebyggelsen har vært her. Alt ser ut som turistbygg. Og det er det det er! Byen er bygget opp som turiststed på det klimatisk beste punktet på Kanariøyene. Den vakre sandstranden er fraktet hit fra Dunas de Maspalomas og hvert hus er bygd for turistvirksomhet. før det fantes ingen by her. De to kystbyene som lå i provinsen Mogan fra før, var Puerto de Mogan (også kalt Lille Venezia pga et utgravd kanalsystem innenfor havna) og Arquinequin (på en måte den mest autentisk fiskerbyen, men også den med den største norske kontingenten (mer og mindre) fastboende, og jeg synes ikke det er noe idyllisk innslag i bybildet.)

Puerto Rico er tydelig inspirert av de tradisjonelle byggeskikkene, anvendt mer og mindre vellykket. Jeg tenker meg  at den norske paralellen er de nye hyttebyene som har dukket opp i fjellet og langs kysten. Jeg blir lett sjarmert av tradisjonell byggestil hjemme, men synes også en del av dette virker uekte og ikke ærlig. Sønnen arkitekten er enda mer kritisk til dette, og her i Puerto Rico er det noen grusomme eksempler på slik "kopisme". Men samtidig er det en del eksempler på bygg som i seg selv er ganske fine. Problemet er at alle ulike uttrykk slår hverandre i hjel. Og hele mengden, og massiviteten gir et litt uskjønt bilde totalt sett. Men ta en titt på nettalbumet mitt. "Å suns du a?" (Grenlandsdialekt.)



I dag var jeg og tok bilder i Puerto Mogan. En virkelig vakker by. Ikke bare nede rundt kanalene, som får mest omtale (enig i at det er fint der, men litt show-off), men også oppover i fjellsida (og det er ekte idyll). Se siste del av albumet.


PS: Dagens trimturtypologi: Noen rundetellere på stranda streker av i sanda. Og vi litt-opp-i-årene-kara med stive muskler (ikke bare jeg med parkinsonstivhet altså) står og tøyer og synes det er litt flaut så vi later som vi ikke ser hverandre. Særlig en tysker (eller kunne være svenske, dette er utelukkende en gjetning basert på bred erfaring for egne fordommer, fyren ytret ikke et ord og bar ikke offisiselt nasjonalitetsmerke, men han var nok tysk) som hadde på seg en sort rustning av ett eller annet moderne sportsantrekkstoff, likna mest på våtdrakt, og tok tøyninger som om han sto på en militær ekserserplass. Jeg prøvde faktisk (siden han kom og stilte seg 1,5 m fra meg på en 1 km lang strand med 7 andre personer på) å oppnå øyekontakt og gi et lite nikk sånn oss gamle-tøyere imellom. Men det mislyktes. Men Mr uforskammet-sprek-i-den-alderen smilte og svarte på klart engelsk-engelsk "good morning" til mitt "god morgen" på vei opp trappa. (Forresten begynte jeg å lure på om ikke jeg har overvurdert alderen. Så yngre ut når han smilte. Og jeg kan ha blitt litt lurt av sølvrevhåret. Hm..)

2 kommentarer:

  1. Fine bilder av vakre hus.Pass opp for førsteinntrykket - ikke sikkert at alder og uttrykk stemmer med virkeligheten. Skinnet kan bedra. Sølvrevhår kan være lureri.Tror selv jeg kan se en svenske på 100 meters avstand, men...Ha en god dag! Imponert over den iherdige trimmingen.

    SvarSlett
  2. Morsomt med hus. De ser nydelige ut.
    Astri

    SvarSlett

Når du skal velge "Kommenter som": Hvis du ikke har en blogg selv, eller vet at et annet valg er riktig, velg &b;anonym&b;. (Skriv gjerne under med navn i innleggsteksten)