tirsdag 19. januar 2010

Puerto Rico 11

Dette har vært feriedagen! I forhold til mine forventninger til denne turen, er dette selve mønsteret på hvordan den skal være: Oppe litt før sola kommer over åskanten. Frokost i døråpningen mens solstrålene begynner å varme. (Har ikke termometer her, men tipper nattetemperatur på 20 eller i overkant, så solvarme i tillegg er godt og varmt altså. Antrekk badeshorts.)
Lang og god frokost med norske nyhetssendinger inklkudert Telemarkssendinga på PCen, brød og rundstykker innkjøpt søndags kveld, kaffe og en liten sjokoladebit. Rask sjekk av lokalaviser på nett og e-post. Så går det litt sånn vanlig parkinsontid mens jeg gjør ingenting dvs rydde vekk frokost, rydde litt på kjøkkenbordet, sope litt smuler /støv av gulvet, legge dagens piller klar, sjekke handlebehov, et par sms'er og (her kommer tidstyven, ja, det hadde jeg nesten glemt) og så er det et par e-poster i forbindelse med sekretærjobben i SV-lokallaget som måtte skrives (så vi er oppe i litt mer enn ingenting.Så vidt) Men jeg er på stranda mellom 11 og12, lystavla der nede viser 30 grader, og jeg starter dagen som vandrer og går to runder att og fram på stranda. Er jo ment som trim, men varmen gjør sitt og fravær av staver (som er ubrukelig i sand) likeså (fruen sier jeg er to ulike divisjoner gåmessig med og uten staver; de fungerer som  motor), så det blir altså til at jeg rusler avgårde. (1) Fire strandlengder altså, og så er det bare å spre ut badehåndkledet i sanden, og la nesten fire timer med sol, lesing, "kikking" (ok, litt kikking også, da!), to lange svømmeturer (herlig med ordentlig saltvann der også mitt skranglete legeme flyter godt) passere, bare vri seg litt fra side til side for å fordele solstrålene rettferdig på legemsdelene. (Og det utrolige er at jeg ikke irriterer meg en millimeter over all finkornet sand som fester seg både her og der; jeg skal jo bare rett i dusjen etterpå.) Hjem, handle på veien, litt tommelomsk i hodet av all solen. (Pluss at jeg drikker for lite. Dvs jeg drikker ekstremt passelig med vin, men litt for lite vann.) Lunsj ved kjøkkenbordet, dagens VG, litt mer internett, fortsetter å lese, avbrutt av dagsrevyen på TV, litt småprat med naboene (trøndere til venstre, finner til høyre, hyggelige ektepar), mer lesing, ut og spise på en restaurant anbefalt i noen papirer som lå i leiligheten (fulltreffer på fisk igjen, det var det omtalen lovte) og nå en pils og blogg i døråpningen. Antrekk shorts og t-skjorte. The End. Perfec' day!


Fotnoter
  1. Jeg tror, som Anne Britt kommenterer, at dette med turisttypologi, som jeg har dratt i gang her, kunne utvikles til bok. Utrolig hvilke assosiasjoner som dukker opp når en bruker tida som kikker (= type 5!), og mens jeg gikk der fram og tilbake var det barna som fanget interessen: Barn-på-strand-typologi er jo et kjempeområde. Det er de selvgående (oj, hvor er hun nå? i vannet, ja/ på håndkledet til den lekre damen,  ja/ midt blandt ballekungdommene, ja osv) og de voksendrivstoffkrevende (se her mamma! skal vi leke ball bestefar? hvem kan snurre meg i vannet? åh, der datt jeg i nistematen gitt, kanskje noen må ta seg av meg og finne på noe?) og de stasjonære (kan noen se etter Per mens jeg tar en svømmetur og kjøper is etterpå? er det nødvendig da han sitter jo der og flytter sandkorn, han!). Så har du vasserne, baderne, spruterne, løperne, byggerne, hylerne, prinsessene osv. Likevel føler jeg at temaet er på vei mot landing, i alle fall i denne omgang. Så nok om det..her og nå i alle fall..

1 kommentar:

  1. Herlig med tid til å observere! Og hva er det med Telemarksendinga? Som må bli med helt til ferieriket? Tror ikke jeg ville tatt med Østlandssendinga ned dit i alle fall!
    men ellers høres det ut som en super ferie..

    SvarSlett

Når du skal velge "Kommenter som": Hvis du ikke har en blogg selv, eller vet at et annet valg er riktig, velg &b;anonym&b;. (Skriv gjerne under med navn i innleggsteksten)