tirsdag 12. januar 2010

Puerto Rico 5

Morgentur i dag også. Samme rute men en halvtime seinere. Flere ruslere og færre trimmere. Dog et par tilskudd til typegalleriet:
Far rundt førti med sønn tidlig i tenåra; har akkurat nådd toppen av ruta joggende i  relativt god fart. Far først i god stil, bar overkropp badet i svette, men som sagt godt gående. Sønnen to meter bak, kledd i lang t-skjorte, ingen svetteflekker, ser seg nyskjerrig rundt og er totalt uanfektet av farta. Hatten av for innsatsvillige fedre! Møtte også en i aldersgruppe stavrer minus som løp direkte proff-elegant forbi meg. Stilig, men litt provoserende kjenner jeg der jeg stavrer meg fram i parkinsonstil. Nede på stranda møter jeg strandvandrerne. De går eller løper fra den ene enden av stranda til den andre, og ganske mange tar på bryggekanten der stranda ender for å markere at de går hele lengda. Sikker på at de teller: I  dag gikk jeg ti lengder. Og du? Det er noe med å kunne telle og måle som er veldig engasjerende. (Jeg har noen tanker rundt det i sammenheng med skole og vurdering. Kommer et innlegg om det en gang. Men det blir ikke akkurat nå.)

Etter stor frokost med bacon, egg og stekte tomater pluss rista brød og syltetøy, og litt lesing i sola, var det tid for en handletur. Litt matvarer, et kart med gåruter i fjellene og ta ut litt cash var målet. Og levere flasker til resirkulering. Det siste skjer nær stranda så det var naturlig å starte der. Dessuten ligger en av to matbutikker med brukbart utvalg av frukt og grønnsaker nede ved stranda (Spar). Og en av to mini-banker er der. Så hvis jeg også kunne finne kart, ville jeg altså få alt der. Har rusla litt rundt på shopping-senteret tidligere og registrert at 80% av butikkene har samme vareutvalg: Tobakk, alkohol, elektronikk, suvenirer, solbriller, kosmetikk, strandklær og international press. Så er det noen matbutikker, rene klesbutikker og gullsmeder. Men hvis ikke den er veldig godt gjemt et sted, finnes for eksempel ikke en bokhandel. Så mulighetene er relativt begrensa. Det er vel dette som fortjener navnet "harry"-handel egentlig? Turens forløp: Fant et kart, men ikke veldig bra, så jeg bestemte meg for å gå til kjøpesenteret (10 min å gå). Tar minibanken her først: Ute av drift. På vei til kjøpesenteret tar jeg en del bilder. Var på mail med jobben som snarest i formiddag og min gode kollega lurte bl a på om det var mye blomster å se på. Det er det. Se bildeserie.



Så først til minibank. Virker ikke den heller! Finner bare det samme kartet. Handler mat på Hyper Dino. Best in town på frukt og grønnsaker. Og jeg husker å få med meg salt og pepper. Suksess endelig! Nå skal jeg faktisk skifte på meg ei langbukse for første gang siden jeg kom, for å gå på en av restaurantene nede ved havna og spise middag.

1 kommentar:

  1. "stavrer meg fram i parkinsonstil" - herlig uttrykk! Typebeskrivelsene dine her likte jeg!
    Flott bildeserie dessuten. Hilsen fra en nattevåker (typisk det også)

    SvarSlett

Når du skal velge "Kommenter som": Hvis du ikke har en blogg selv, eller vet at et annet valg er riktig, velg &b;anonym&b;. (Skriv gjerne under med navn i innleggsteksten)