mandag 19. april 2010

"Anbefalt" bort

Jeg fjerner nå boksen "Anbefalt" fra bloggen min. Har ikke tid til å skrive så mye, og eldgamle anbefalinger er ikke spesielt interessant. Kanskje jeg prøver igjen til høsten. Som jeg skrev 20. mars er våren for meg tiden for praktisk arbeid av ulik sort, og med parkinsontempo på tastaturet begrenser det seg hvor mye en får sagt skriftlig. Egentlig ser jeg fram til realiseringen av en av Marx' tanker om det kommunistiske samfunnet: Han sier lønnsarbeidet skjuler den egentlige arbeidsprosessen i arbeid som verdiskapning og grunnlag for utbytting og lønnsslaveri (og dermed blir vi fremmedgjort fra arbeidsprosessene). I det kommunistiske samfunnet derimot kan man arbeide ut fra interesse, så jeg kan "jakte om morgonen, fiske om ettermiddagen, avle kveg om kvelden, kritisere etter middag, akkurat det eg har lyst til, utan å bli jeger, fiskar, sauegjetar eller kritikar." Derfor vil også kommunismen legge grunnlaget for at skillet mellom "håndens og åndens arbeid" blir visket ut. Kommunismen var en utopi, men jeg har sans for noen av idealene og dette er ett av de beste. Jeg ser fram til å være snekker om morgenen, kommunebyråkrat på dagen og skribent om kvelden. Eller satt inn i et årshjul, som er mer det jeg drømmer om: Snekker om våren, livsnyter om sommeren, byråkrat om høsten og skribent om vinteren (med delvis tilhold i varmere strøk). Og for at alle skal ha mest mulig allsidige muligheter, må vi ha et utdanningssystem som gir alle innsikt i både håndens og åndens arbeid. (Jf innlegg 13. februar og 23. mars ). Digresjon ferdig. "Anbefalt" bli altså borte. Bare en siste, sånn helt på tampen: Chiara Civello. Syngedame fra Roma opprinnelig, men nå i New York. Jazz. Latin-amerikansk. Pop. Glitrende stemme

1 kommentar:

  1. bra tent og skrevet. allsidighet kombinert med lyst og også plikt med tanke på å tjene vår neste er bra idealer. Per Arneberg

    SvarSlett

Når du skal velge "Kommenter som": Hvis du ikke har en blogg selv, eller vet at et annet valg er riktig, velg &b;anonym&b;. (Skriv gjerne under med navn i innleggsteksten)