fredag 18. september 2009

Utvise elever?

Kunnskapsministeren fra SV (jeg er SV-medlem) har foreslått at lærere skal få myndighet til å utvise elever fra skolen for resten av dagen. Porsgrunn kommune sier i en høringsuttalelse at utvisning er et alvorlig tiltak, som bør brukes bare i unntakstilfeller, og at rektor bør bestemme det. (Jeg jobber med skolesaker i Porsgrunn, men har ikke noe med denne uttalelsen å gjøre.) Er nok mest enig med arbeidsgiver her, men er heller ikke veldig redd for å gi denne sanksjonsmuligheten til lærere. 98% av alle lærere (ca) er genuint opptatt av elevenes beste og vil ikke misbruke retten til bortvisning. Og de 2% som ikke er det, er allerede et så stort problem for de elevene som risikerer utvisning, at det kanskje bare er en fordel med en liten pause.

Men det som bekymrer meg mer med saken, er det fokuset bråkete elever og bråkete klasserom har fått i norsk skoledebatt. PISA-prøvene (jeg er veldig for at vi skal delta i PISA, og at vi skal ta resultatene seriøst) viser ikke bare at norske elever kan mindre fag enn i de fleste sammenlignbare land, men visstnok også at de er mer late og at de bråker mer. Latskapen kan vi komme tilbake til en annen gang, men angående bråket: I PISA 2003 ble elevene spurt om de synes at det er mye bråk i klasserommet. (De ble ikke spurt om dette i den siste undersøkelsen i 2006). Norske elever rapporterte mer bråk enn mange andre land. Men hva som er "bråk" var ikke på noen måte definert i spørsmålet, så det er en like nærliggende tolkning av resultatet at norske elever har en lavere terskel for hva de oppfatter som bråk enn andre. Mulig det faktisk er mer bråk i norsk skole, men PISA er ikke noe tungt sannhetsbevis for dette. Og ikke kan jeg se det foreligger andre klare forskningsresultater. Så hvorfor det sterke fokuset på dette? Så sterkt at mitt eget "koseskoleparti" er på banen? Bare fordi det er en lettfattelig forklaring som kan angripes med enkle midler. (Er min påstand)

Og hvis en først skal bruke PISA, synes jeg det er verdt å merke seg at finske elever, som skårer topp i fag, rapporterer omtrent like mye bråk som de norske. Akkurat det poenget er veldig lite omtalt i norsk skoledebatt. Merkelig!

3 kommentarer:

  1. Jeg må jo si at jeg ikke kjenner meg igjen i beskrivelsen av den norske skoleeleven! Og det er dumt at skolen alltid skal få negativ omtale!

    SvarSlett
  2. Ufortjent kritikk er veldig nedbrytende, og norsk skole har fått sin andel og mer enn det de siste årene. Men ros er kanskje en vanskelig sjanger?

    SvarSlett
  3. Det er det nok...men gode ledere skal løfte og rose... vi mangler vel noen gode ledere i samfunnet, noen som kan trykke på de rette knappene. Men nå har det vært valg igjen, og da skal jo alt skinne. Skolen også!

    SvarSlett

Når du skal velge "Kommenter som": Hvis du ikke har en blogg selv, eller vet at et annet valg er riktig, velg &b;anonym&b;. (Skriv gjerne under med navn i innleggsteksten)