onsdag 16. september 2009

Upraktisk med Parkinson 2

Jeg rusler av gårde i mildt og vakkert septembervær. Tankene mine sier "lett og ledig slentrende gatelangs". Men så: Hva f.. er dette? Jeg ser plutselig mitt eget speilbilde i et vindu, og det er jo ikke meg. Det er en stavrende karikatur av en olding, krokrygget og sein og stiv i ganglaget. Ikke rart alle de pene damene ser rett gjennom meg. Hjernen min er frekk nok til å leke med illusjonen i tenkedelen, sende feilkoda meldinger til musklene og svare med synsinntrykket: "Kødda!" Litt av en følgesvenn! Men rett skal være rett: Som regel er tankene realistiske. Jeg føler meg som den kløna jeg er. Og det er ikke særlig praktisk å være klønete.

MEN: Når vi skal male uthuset (jeg hater å male), sier jeg til fruen (som er en reser til å maler): - Det er vel nesten ikke vits i at jeg maler noe. Du bruker vel lengre tid på å rydde opp i sølet mitt enn å ta det lille ekstra jeg måtte rekke over?
- Ja, da. Gjør noe annet du.
- Tror jeg tar avisa i solveggen, jeg.
- Ja, gjør det du. Det er godt for deg å hvile litt. Skal jeg skjære opp noen melonbiter til deg?
- Ja, takk! (Kløne med kniven vettu!!)
Og det er mange kjedelige ting, som kløner ikke kan bidra så mye til. Og det er mange interessante og morsomme ting man kan gjøre i stedet! F eks klippe gras. Det er så enkelt at man kan drømme seg bort. Og tankene funker. Og de gamle bildene er der! Å jada..

2 kommentarer:

  1. Starten på dette innlegget minner meg om da jeg selv oppdaget at noe var galt med meg. Hver gang jeg så i sidespeilet på bilen, så jeg et surt fjes, og det var liksom meg....og så jeg som alltid hadde sett blid ut!!!
    Måtte bare kommentere.....

    SvarSlett
  2. Går og spinner noen tanker rundt dette at hele den ikke-verbale kommunikasjonen min plutselig fungerer helt annerledes. Ikke rart jeg får noen rare signaler tilbake noen ganger. Kommer nok et nytt innlegg om dette en gang.

    SvarSlett

Når du skal velge "Kommenter som": Hvis du ikke har en blogg selv, eller vet at et annet valg er riktig, velg &b;anonym&b;. (Skriv gjerne under med navn i innleggsteksten)