torsdag 25. februar 2010

Tørklemenigheten

Her i Grenland har vi alltid hatt mange frikirkemenigheter. Så fra egen oppvekst og ungdomstid på 60- og 70 tallet husker jeg et fargerikt fellesskap med Maran Ata og broder Aage i spissen og et bedehus på hvert hjørne. Og en del av dem hadde tradisjoner for å bære ytre tegn på tilhørighet. Det var Smiths venner (som vi andre kalte Scweigere og de selv Menigheten) der alle jenter hadde langt hår i fletter og gikk i skjørt, også på ski. Og vi hadde Tørklemenigheten, der, ja, damer og jenter gikk med tørkle. Jeg spurte aldri noen av dem, men jeg er temmelig sikker på at det ikke var jentenes eget ønske å gå i skjørt og tørkle, og at disse menighetene var kvinneundertrykkende var i alle fall opplest og vedtatt blant oss som orienterte oss mot venstresida i politikken. Det rare var at, på tross av hvor rabiate vi var i vår kamp mot all undertrykking, så kom vi aldri på den helt opplagte ideen å forby disse religiøse og kvinneundertrykkende plaggene! Hva gikk det av oss egentlig? Det er jo soleklart at den rette måten å bekjempe gærninger på, er å nekte dem å bruke de klærne som vi andre ikke kan akseptere. Vi ble jo utsatt for den samme metoden sjøl, mange av oss raddisser: Tvangsklippet. Slipstvang på utestedene. Men nå har vi skjønt det. Religiøse hodeplagg. Fytti katta, få det vekk! (Personlig ser jeg mest fram til å få tatt rotta på FES'en. Manneundertrykking å tvinge gutter til å gå med blomsterpotte på hodet.)

3 kommentarer:

  1. Skjønner godt hvor du vil hen, men griper begjærlig fatt i de to siste linjene. Manneundertrykking, sa du? Tror jeg det jeg vil om: Min far hadde flere hatter, og han kastet ingen. Han bare degraderte dem. Til slutt endte de som hodeplagg til bruk i hagen. Min mor ble så lei av hagehatten at hun en dag han ikke var tilstede,kastet den i søpla. Da min far kom hjem, savnet han hagehatten sin og fant den igjen i søpla. Han skjønte hintet, men tok bare opp sin gamle hatt og klippet av bremmen. Dermed hadde han en fez. Som han gikk med for å irritere henne!!
    Jeg er forøvrig enig med deg i at voksne damer kan gå med de hodeplagg de vil. Men jeg er uenig i at små jenter på 6 år og under det, skal tvinges til å bære hijab. Eller at de må kle seg i lange strømpebukser når de skal i badebassenget, eller må springe nedover trappenei friminuttet med lange skjørter som de snubler i. Jeg syns det er barnesiskriminering å ikke få kjenne frihet under føttene og over et vakkert hår!
    Ellers må jeg få sagt at jeg gleder meg over epistlene dine, og det har du vel skjønt? For jeg kan ikke la være å kommentere. Du får si fra når du blir lei!Ha en god dag!

    SvarSlett
  2. Som det står øverst til høyre: Det er hyggelig med kommentarer. Så det setter jeg stor pris på. Og det er lov å være uenig. Som jeg fremdeles er med alle som foreslår forbud mot klesplagg. Ikke like er en ting. Forbud er feil svar.

    SvarSlett
  3. Her er link til det verset i bibelen som står om å ha tildekket hode. http://www.bibel.no/Hovedmeny/Nettbibelen.aspx?book=1CO&chapter=11&verse=5
    Ellers så kan du som er interessert i vite mer om menigheten - Smiths venner - lese her:
    http://brunstad.org/no/Om-oss/Teologi.htm

    SvarSlett

Når du skal velge "Kommenter som": Hvis du ikke har en blogg selv, eller vet at et annet valg er riktig, velg &b;anonym&b;. (Skriv gjerne under med navn i innleggsteksten)