søndag 29. november 2009

Hva gir god læring?

Hvilke faktorer innvirker på elevers læringsutbytte?  Professor John Hattie ved universitetet i Auckland har gjennomført en metastudie der han analyserer 180 000 ulike undersøkelser om dette. Han har laget en effekt-faktor som har 0.40 som gjennomsnitt for alle tiltak. Over dette er altså de effektive tiltakene og under er de mindre effektive.
Jeg kan ikke verken forklare eller vurdere metoden, men gitt at den er fornuftig skulle i alle fall omfanget (over 50 millioner elever) tilsi at resultatene er verdt å ta ad notam. Jeg tar med noen eksempler fra en lang liste (mine oversettelser fra engelsk - helt uautorisert):
Tilbakemelding 1.13
Elevens egne forutsetninger 1.04
Undervisningskvalitet (elevenes vurdering) 1.00
Undervisningsmengde 0.84
Hjemmebakgrunn 0.67
Klassemiljø 0.56
Hjemmearbeid 0.43
Bruk av IKT i undervisningen 0.31
Testing 0.30
Individualisering 0.14
Nivågruppering 0.10
Fysisk tilstand på skolen -.05

Faktor 1.00 er anslått til en forskjell to karaktergrader til en engelsk GCSE (eksamen for 15-16 år gamle elever), så det betyr at forskjellen på god og dårlig tilbakemelding er betydelig. Inkludert i begrepet tilbakemelding er også utarbeiding av klare kriterier for måloppnåelse.

Mens altså tester er et lite effektivt. I seg selv. Brukt som utgangspunkt for god tilbakemelding får de en mer positiv betydning. Noe å tenke på i forhold til nasjonale prøver synes jeg.

Jeg merket meg også individualisering på 0.10. Her brukt om elever som arbeider selvstendig etter individuelle planer.

I det hele tatt ligger det mye interessant diskusjonsmateriale her. Sammendraget jeg har lest, finnes her

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Når du skal velge "Kommenter som": Hvis du ikke har en blogg selv, eller vet at et annet valg er riktig, velg &b;anonym&b;. (Skriv gjerne under med navn i innleggsteksten)