lørdag 6. november 2010

Upraktisk 20: November

Av og til må man gjøre opp status. I et innlegg 23. juli skrev jeg om at det hadde blitt mye arbeid, og lange dager i forbindelse med dusj og do på hytta, og at jeg følte meg sliten både i kroppen og hodet:  "Men det viktige spørsmålet for meg er: Setter det meg tilbake på sikt?  Eller har jeg bare prøvd ut (og funnet) sånn omtrent grensa for hva jeg tåler? Jeg skal svare litt senere i høst." 


Og nå er det på tide å svare.
Så jeg spør meg selv:
- Åssen går'a?
- Jo, det går bra.
- Vi behøver ikke svare oss selv så høflig: Vi kan si til oss selv hvordan det virkelig er.
- Ja, men går det ikke bra, da?
- Hallo!! Vi har begynt på november. Siden når er det noe som går bra i november??
- Eeeh, .. vi er jo ikke værsyke som vi var før egentlig?
- Nei, men har vi mer vondt i kroppen?
- Ja..
- Får vi oftere skjelvinger på grunn av kulde?
- Ja, av og til ..
- Føler vi oss trøttere om morgenen?
- Ja .. 
- Er det ufyselig kaldt på soverommet om morgenen?
- Ja, ja ..
- Er det vått og ekkelt ute?
- Ikke hele tida ..
- Men nesten. Er vi drittlei før den har begynt? Lengter vi etter varme? Er det lenge til varmen kommer? Har vi det bra i november??
- Nei vel,da. Vi har det ikke bra. Og spesielt ikke i forhold til stivhet i kroppen. Vi burde egentlig gå kontinuerlig i varmedress. November får fortsette å være vår deppemåned. Det første politiske partiet som går inn for novemberfritt år, får vår stemme.
- Ok. Da har vi slått fast det.
- Men det vi innledet med var egentlig om vi hadde det bra sett i relasjon til at vi var såpass slitne i sommer. Har det satt varige spor? Er vi satt tilbake i sykdommen? 
- Ja. Det vil si nei!
- ?
- Altså, ja som i " ja, sant det, vi skulle gjøre opp status", og nei som i "nei, vi er ikke satt tilbake; nei, det har ikke satt varige spor at vi jobbet så mye at vi følte oss utslitt."


Det er selvsagt litt vanskelig å slå fast dette, for ulike symptomer går opp og ned over relativt korte tidsrom, men i store trekk mener jeg at formen er like bra nå etter sommeren som før. Med det lille forbeholdet at jeg akkurat nå om dagen synes ting går litt tungt. Jeg har mer vondt, må jobbe mer for å rette ryggen og på fysioterapien går ikke øvelsene like lett. Men jeg nærmer meg 60 års livserfaring, og november har aldri vært noen glanstid for meg. Derfor er jeg overbevist om at pilen vil peke oppover igjen etterhvert. (Når vi kommer til desember, begynner de positive signalene å vise seg: Julekalender (en akevitt hver kveld), dyrke forventningene til jul sammen med barnebarna, julebord med god mat, julefeiring med enda mer god mat osv. Så kommer januar: Sola snur. Jeg drar 14 dager til Gran Canaria. Hjemme igjen derfra så blir det sikkert en del å ta igjen på jobb og vi tenker mest på det en stund og vips tenker vi en dag: Nå er jammen den verste delen av vinteren unnagjort!)

25. november skrev jeg om forvandlingen ved å begynne med madopar: "Da skjedde det noe. Jeg kjente denne lille snerten i frasparket som gjør det så deilig å gå. " 
Jeg skriver om dag to med ny medisin, morgenen etter et hyggelig smalahodelag, som startet med ettertanke om min egen forsiktighet med øl og akevitt fordi for mye av den sorten øker noen av parkinsonsymptomene. Så jeg hadde litt "tenk-over" i stedet for "hang-over". Men så snudde det seg til pur glede, da jeg litt forbløffet kjente en umiddelbar bedring av den nye medisinen.
Når jeg neste helg igjen er på smalahodefest , er det altså årsjubileum for ny medisin. Jeg skrev en del om å vente så lenge som mulig med medisinopptrapping vs å bruke det som gir optimal virkning i øyeblikket. Og jeg forsvarte det siste: Nyt livet her og nå. Framtida er uansett et usikkert prosjekt. Men i ærlighetens navn: Jeg klarer ikke helt å styre unna en bekymring for å brenne kruttet for fort. Hvis virkningen av madopar hadde vært merkbart dårligere etter et år, så hadde jeg nok hatt novemberblues i HD og surround - minst. Derfor er jeg veldig på mikroplanet igjen og føler og føler, og spør meg selv:
- Åssen går'a?
- Takk, det går bra.
- Bortsett fra november?
- Ja,ja .. men solen går sin gang. Og snart er det jul igjen!!
- Og vi har hatt et bra år? 
- Sykt bra!

1 kommentar:

  1. Herlig innlegg! Har samme erfaring som deg når det gjelder madopar. Ille bra det sø!

    SvarSlett

Når du skal velge "Kommenter som": Hvis du ikke har en blogg selv, eller vet at et annet valg er riktig, velg &b;anonym&b;. (Skriv gjerne under med navn i innleggsteksten)