mandag 5. oktober 2009

SKOLE PÅ TV

Jeg har bare sett en episode av Blanke ark, og en og en halv av Lærerne. Men det er nok til å slå fast at det bare er å gratulere TV Norge og NRK med at de har brakt skoledebatten opp på et nytt og høyere nivå. Dette er realistisk, midt i sentrale problemstillinger, nyansert uten å være kjedelig og varmt. Og seriene har skapt et ekte engasjement for god skole.
 Det har vel for så vidt vært der før også, men disse TV-bildene har gitt et nytt utgangspunkt for samtalen rundt frokostbordet og andre steder – en felleserfaring i hva det handler om. Og som om TV Norge og NRK har drevet et dramaturgisk samarbeid, får vi stilt opp motsetningen mellom de ”vanlige” lærerne, som sliter i større og mindre grad med kaoskontroll i den norske bråkeskolen, vs Superlærer Halvor Tjora og ”supermetoden” MILL (mange intelligenser / læringsstiler). Folket – og noen lærere – flokker seg rundt Tjora, mens mange andre lærere føler seg mer hjemme i den daglige kampen for å kontrollere boblende uro. (Noe de også klarer ganske bra – vel?!) Og det er interessant å se at pedagogiske forskere omfavner metoden Ulike læringsstiler som har vært svært omdiskutert. For noen år siden var flere forskere ute og uttalte seg kritisk om den.Så her er det mye å ta fatt i for en skoleinteressert blogger.

I denne omgang vil jeg bare slutte meg til rekken av beundrere for lærer Halvor Tjora. For en del år siden, mens jeg var leder for pedagogisk utvalg i Norsk Lærerlag, spurte jeg folk på møter om de hadde mange gode lærerforbilder fra film og litteratur. Det kom opp noen, men forslagene kom mye raskere når jeg spurte om de dårlige. Nå hadde nok Håvard vært det unisone svaret (i første runde – de gode). Han har empati, autoritet, pedagogisk og didaktisk kunnskap, faglig kunnskap og formidlingsevne. Når jeg bruker betegnelsen superlærer over her, så ligger det nok et snev av ironi i det, men det er helt bevisst at anførselstegnene er utelatt. Han er en super rollemodell for kommende lærere. Og uten å framstå som en eventyrfigur.

Det som blir litt mer komplisert, er å finne ut hvor mye hans læreregenskaper har å si for de gode resultatene i forhold til metoden mange intelligenser / ulike læringnsstiler. Er det læreren eller metoden som skaper resultatene? Noe av begge deler selvfølgelig, men i hvilket forhold? 50-50? 70 – 30? 90 – 10? Og hvem er tyngst?

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Når du skal velge "Kommenter som": Hvis du ikke har en blogg selv, eller vet at et annet valg er riktig, velg &b;anonym&b;. (Skriv gjerne under med navn i innleggsteksten)