tirsdag 24. august 2010

Upraktisk 19: Tabutanker

Det går litt tregt med å skrive innlegg til bloggen om dagen. Dels er det fremdeles mye å drive med ute. Og for oss med en sykdom som stjæler tid , er det viktig å prioritere timene. Nå står uteaktivitet øverst. Men dels er det noe annet: Jeg tenker. Og da krøller det seg med skrivinga. En venn, som også har parkinson,  sa for noen uker siden da vi snakket om bloggen:
-  Nå er det vel bare et par tabuområder igjen, som du ikke har vært inne på i bloggen din?


- Ja, he, he. Sa jeg.
Og så sa vi ikke mer om tabuområdene. Jeg tror ikke han mente å utfordre meg til å skrive om dem. Det er jo egentlig galt nok å måtte leve med dem, reelt eller i bekymret venting på det skal inntre.
- "Det", hva? Hva er det vi snakker om? Tenkte jeg etterpå.
- Er det egentlig noen tabuer igjen her i verden?
- Neida. Ikke egentlig. Alt er snakket og skrevet om i offentlighet, med det er nå noen områder vi ikke liker å snakke så mye som.
- Tiss og bæsj for eksempel? Det er mange som sier tiss og bæsj. 
- Ikke hvis du er over 50 og har erfaring med å gjøre i buksa.
- Har du, eh vi, erfaring med å gjøre i buksa? 
- Sa jeg ikke! Det er det vi ikke snakker om.


Og jeg tror som sagt ikke min venn mente å utfordre meg. Men det festet seg. Og har romstert litt i bakgrunnen i sommer. Så skrev jeg om balanse, og slo kjekt fast at jeg er i psykisk balanse. Så leste jeg en sak på nettet (Forum på parkinsonforbundet.) der bla følgende sto:


Unlike with Alzheimer's and other dementias, patients with Parkinson's don't lose their memory. Instead, they may develop trouble with planning, making decisions and controlling their emotions, and often exhibit changes in personality as a result. About one-third to one-half of Parkinson's sufferers exhibit some signs of cognitive impairment at the time they are diagnosed, but over time virtually all patients will experience substantial cognitive decline.
 Min oversettelse:
" I motsetning til ved Alzheimer og andre typer demens, mister ikke pasienter med Parkinson hukommelsen. I stedet kan de utvikle problemer med planlegging, å ta beslutninger og kontrollere følelsene sine, ofte med personlighetsendring som resultat. Omtrent en tredel til en halvdel av parkinsonistene viser noen tegn på kognitiv svekkelse på tidspunktet de får diagnosen, men over tid vil så godt som alle pasienter oppleve kognitiv tilbakegang."
Psykiske lidelser skal strengt tatt ikke være tabu å snakke om lenger. Men før jeg kan skrive om det, må jeg orke å tenke på det. Der sliter jeg. Jeg tenker, som tidligere sagt. Men bare rundt i sirkler og kruseduller. Og det blir det ikke skrivemateriale av.

Men nå har jeg sagt A. Så da  kommer også B etterhvert. Må bare tenke litt først. Men tiss og bæsj skal få ligge en stund. Andre kroppssekreter også.
- Sikle på puta, mener du?
- Tenkte på svette, jeg da.


3 kommentarer:

  1. Det avsnittet satt som ei kule i magen. Tårene kom fram som de pleier når det er snakk om noe alvorlig. Når det var snakk om tabuer som du innledet med, ventet jeg nok mer i retning av tiss og bæsj, kanskje også en tur innom sexlivet. Men der overasket du med å dra fram enda mer skemmende ting. Tenk gjennom dete og gi oss tankene dine, slik at vi kan prate litt mer åpent om de skremmende tankene også.
    Helge

    SvarSlett
  2. Ja, jeg har jo lovet å si B. Så noe må jeg komme med. Men jeg synes faktisk det er vanskelig å nærme seg, så det er mulig det blir litt i sirkler. Og hvor dypt er det lurt å gå??

    SvarSlett
  3. Vanskelig å si. Men litt lett lufting av problemkomplekset og sirkling rundt er nok ikke så dumt til å begynne med.
    H

    SvarSlett

Når du skal velge "Kommenter som": Hvis du ikke har en blogg selv, eller vet at et annet valg er riktig, velg &b;anonym&b;. (Skriv gjerne under med navn i innleggsteksten)