onsdag 8. desember 2010

Upraktisk 21: VARM MEG!!



Jeg har sikker nevnt det før. Og jeg kommer til å gjenta det. Kulde er noe skitt! Etter tre-fire uker med stabil sprengkulde, er jeg sprengferdig med hele greia. Alle mine forsett om en optimistisk tilnærming faller til grunnen, og jeg har en konstant stemme inne i hodet: -"Så j.. kaldt! Urettferdig! Hvis noen sitter og dirigerer dette er de fulle av f..! Det må ta slutt snart! Yr lover stadig vekk mildere. Bare jug!"
Blir sliten av å høre meg selv. Hva er problemet? Mye!:
- Våkner hver morgen med en ny tilstivnet muskel. (En tå, eller en millimeter hud i nakken, som ikke er dekket av dyne og stivner i protest mot kald trekk)
- Det tar lengre og lengre tid om morgenen å strekke ut lemmer, justere holdning og ha mykhet nok til å kle på seg.
- Masse klesplagg må på før jeg kan gå ut. Og det skjer med seeeeene bevegelser og kløning med å finne den andre armen, få knapper inn i sine respektive hull, dra fire lag på overkroppen i relative posisjoner slik at de ikke motarbeider og krøller hverandre for mye og er innenfor fruens standard for kledd (og dermed unngå å bli dradd i nok en gang), stå på ett bein og nå langt nok ned til å dra på støvlettene ...
- Bare bløff! Vi bruker skojern!
- Det hender da at vi prøver! 
- Og lykkes ...?
- Siste gang i oktober. Nei, en sko 10. november!!
Uansett hvem som juger akkurat nå: Det tar tid å kle på seg.
- Endelig ute er ganglaget som en dårlig animert mumie, på grunn av kulda som trykker ubarmhjertig mot kroppen. Armbevegelser er utelukket. Ligger klistret inntil kroppen.
- I tillegg tripper jeg forsiktig for ikke å falle på glatta, og stivner enda mer.
- Etter 30 minutter ute kramper tærne seg.
- Kontoret blir bare nesten varmt, og jeg er bare halvtint når jeg stavrer ut i mørket etter arbeidstid.
- På møterommet trekker det kaldt fra vinduene, og jeg får skjelven så det er vanskelig å holde kaffekoppen.
Og forøvrig mener jeg kulde bør forbys!

Jeg inviterer derfor alle til å delta i folkebevegelsen VARM MEG!  (VærAksjonen Redd Meg og Mine fra EnergiGnierne). Aksjonen har følgende krav / forslag:
- Vintersesongen skal i framtida tidligst innledes 23. desember og avvikles senest ved utgangen av uke 8.
- Perioder med bare blå tall på termometeret begrenses til maksimalt 14 dager. 
- Ny kuldeperiode kan tidligst innledes etter 14 dager med mildvær.
- Det absolutte nullpunkt flyttes fra minus 273,15 til minus 10.
- Eventuelle klimamessige konsekvenser av nytt absolutt nullpunkt henvises til de internasjonale klimatoppmøtene, og ventes dermed ikke å ha effekt i overskuelig framtid.
- Alle med kronisk sykdom, eldre og uføre, barn under fire år, arbeidsløse, uteliggere, fattige og andre vanskeligstilte tildeles temperaturkvoter på 100 dagsgrader per år. (1 dagsgrad = 1 grad celsius varmeøkning i 12 timer lokalt, dvs i 50 meters omkrets rundt eget bosted / oppholdssted)
- Temperaturkvotene skal etter nærmere fastsatte regler kunne omsettes, slik at de utsatte gruppene som mottar disse, eventuelt kan prioritere å øke kjøpekraften og dra til Syden i stedet. Eller kjøpe seg en dram. Tiltaket kan også vise seg å få viktige konsekvenser for fattigdomsbekjempelsen.
- Nordavind henvises til Nord-Norge.
- Produktet av temperatur ganger vindstyrke får en maksimumsgrense på 50 sekundmetergrader.
- For polfarere, skientusiaster, snøfanatikere, isfiskere og andre masochister opprettes egne reservater i utvalgte områder. Sør-Østlandet anses som uegnet for slike.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Når du skal velge "Kommenter som": Hvis du ikke har en blogg selv, eller vet at et annet valg er riktig, velg &b;anonym&b;. (Skriv gjerne under med navn i innleggsteksten)